Hidegsokk - így előzheti meg

Hidegsokk - így előzheti meg

Legyen óvatos, amikor hideg vízbe ugrik

A kék égen süt a nap, és a perzselő hőség különösen csábítóvá teszi a hideg vízbe ugrást. Vigyázat! A hidegsokkot még mindig sokan alábecsülik. Különösen szív- és érrendszeri betegségek esetén a hideg víz gyorsan életveszélyes lehet.

Mi történik a testével, amikor hideg vízbe ugrik?

A hideg vízbe ugrás veszélye a test két természetes reflexének kombinációjából adódik. Minél nagyobb a különbség a test és a víz hőmérséklete között, annál veszélyesebb a test reakciója, amely védekező magatartásból reagál. Amikor merül, a búvárreflex beindul, aminek következtében a pulzusa és a szívverése lelassul, a légzése pedig leáll. A második reflex a víz hőmérsékletének reagálására lép fel, mivel a hideg abban a pillanatban felgyorsítja a pulzusát. Ennek eredményeként a szív összezavarodik, teljesen leáll, és két percen belül bekövetkezhet a halál.

Ezenkívül a bőr olyan gyorsan lehűl, hogy a test önkéntelenül kapkodja a levegőt. Ez az önkéntelen változás még a jó úszók esetében is stresszt és pánikot vált ki. Ha a víz nagy mennyiségben bejut a tüdőbe, a reakció fulladásos halálhoz is vezethet.

Hogyan kerülje el a hidegsokkot?

Nemcsak az úszóknak, hanem a csónakázóknak és a vadvízi sportok szerelmeseinek is fel kell készülniük a hideg vízre, mivel felborulhatnak. A mentőmellények védelmet nyújtanak, mert a fej a víz felett marad, és a búvárreflex nem indul be. A váltakozó hőmérsékletű zuhanyok szintén fontosak a kondicionálás érdekében.

Az is fontos, hogy lassan szoktassa magát hozzá a hideg vízhez. Ezt a következőképpen teheti meg:

  • Úszás előtt vegyen egy hideg zuhanyt
  • Nedvesítse meg a kezét, karját és törzsét hideg vízzel, mielőtt alámerül
  • Nagyon lassan menjen a vízbe

Ez lehetővé teszi a szervezet számára, hogy megszokja és alkalmazkodjon a víz hőmérsékletéhez.