Melyik a legegészségesebb sport a világon?

2019. május 14., kedd

Melyik a legegészségesebb sport a világon?

Számos sportág közül lehet választani. Szinte valamennyi szakértő azt javasolja, hogy ne csak az erő vagy kardiovaszkuláris állóképességet tartsuk szem előtt a választásnál, hanem a rugalmasságot, az izom állóképességét és a kéz-szem koordinációt is. Mégis szuper jó lenne, ha csak egy sportot űzve a lehető legegészségesebbek lennénk, hisz az a lehető legtöbb dolgot lefedné?

Számos tanulmány és felmérés készült már a témában. Itt szeretnénk bemutatni néhány eredményt:

Forbes magazin

A Forbes magazin néhány évvel ezelőtt személyi edzőket, edzőket és sporttudósokat is megkérdezett a legegészségesebb sportfajtákat illetően. Meghatároztak hát különböző kategóriákat és pontokat készítettek. A sportágakat a következők alapján vizsgálták:

  • kardiovaszkuláris állóképesség
  • izomerő
  • izom állóképesség
  • rugalmasság
  • 30 perc alatt felhasznált kalória
  • sérülés veszélye.

Az eredmények között nem várt sportágak is szerepelnek, ilyen például a győztes is. A Forbes szerint ugyanis a világ legegészségesebb sportja a squash. Ennek magyarázata az, hogy a squash javítja az aerob fitnesst (ami növeli a kardiovaszkuláris állóképességet és az izom állóképességét is), építi a karok és a lábak erejét, rengeteg kalóriát éget el, rugalmasságot biztosít a sok nyújtómozgás által és a sérülés kockázata is ésszerű kereteken belül marad. És meg kell jegyezni még a kéz-szem koordinációt és a koncentrációt javító erejét is ennek a sportnak.

Íme a világ tíz legegészségesebb sportja a Forbes szerint csökkenő sorrendben:

  1. Squash
  2. Evezés
  3. Sziklamászás
  4. Úszás
  5. Hosszútávfutás
  6. Kosárlabda
  7. Kerékpározás
  8. Futás
  9. Modern öttusa
  10. Box edzés

A British Journal of Sports Medicine Tanulmány

A British Journal of Sports Medicine közzétett egy tanulmányt, amelyben több egyetem is részt vett és vizsgálta az egyes sportok és az általános elhalálozás közötti kapcsolatot.

Az Egyesült Királyságban 80 306 embert kérdeztek meg sportolási szokásairól, majd a következő néhány évben rögzítették a haláleseteket. Ezzel kapcsolatban merül fel a kérdés, mennyi ideig él egy személy, és mennyi ideig élne, ha sportolna.

A lekérdezett sportágak a következőek voltak:

  • Kerékpározás
  • Úszás
  • Aerob gyakorlatok (gimnasztika, tánc ...)
  • Futás
  • Labdarúgás (futball és rögbi)
  • Ütős sportok (tollaslabda, tenisz, squash)

A számadatok elemzése és a torzító tényezők (életkor, alkoholfogyasztás, dohányfogyasztás stb.) figyelembevételével a következő eredmények születtek. A halálozási valószínűség a vizsgált időszakban a következőképpen csökkent:

  • Kerékpározás: 15%
  • Aerob gyakorlatok: 27%
  • Úszás: 28%
  • Ütős sport: 47%

Statisztikailag nem volt szignifikáns csökkenés a halálozási valószínűségben a vizsgálat során azok számára, akik fociztak, vagy rendszeresen futottak. Ez lehet azért is, mert a halottak száma (pl. 6801 futóból 68) túl kicsi volt, és a statisztika torzult.

Következtetés

Érdekes, amennyiben összehasonlítjuk a vizsgálat eredményeit a Forbes-felmérésével. Ott is ütős sport szerepel a lista elején, de az úszás, kerékpározás és futás is megtalálható a listán.

Arra lehet következtetni, hogy bármely sportot űzzük is, jobb, mint sport nélkül élni. Bármilyen fizikai aktivitás csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedésekből származó halálozás rizikót, pláne, ha olyan sportot sikerül választani, ami örömet is okoz, miénk a főnyeremény. Minél tovább élvezzük, annál tovább élvezhetjük!