Mi a Calisthenics?

2017. október 16., hétfő

Mi a Calisthenics?

Mi a Calisthenics? - egy olyan edzésforma, amely a saját testsúlyt felhasználva ritmikus mozgású gyakorlatok sorozatát alkotja. Eredetileg New Yorkból származik, a klasszikus testtömeg gyakorlatok megváltoztatásával és más sportágak elemeivel kombinálva alakult ki.

Miért ne emelgessünk súlyokat, mint mindenki más?

Mások vagyunk. Nem mindenkinek ugyanaz a célja és a preferenciája. Néhányan inkább nehéz súlyokkal edzenek a maximális teljesítményért, mások inkább jó testkontrollt szeretnének.

A megfelelő Calisthenics edzés fejleszti a sovány izomtömeget, emellett nemcsak az erőnket növeli, hanem mozgékonyságunkat, rugalmasságunkat és teherbírásunkat is. Ezzel szemben a súlyzós edzés az izomtömeg és az erő fejlesztésére fókuszál. Tehát a saját céloktól függ, ki melyik edzésformát válassza. A célok meghatározása után lehet kiválasztani a megfelelő edzésformát.

Honnan tudom, hogy a Calisthenics edzés megfelelő számomra?

Ez csak egyféleképpen tudható meg: ki kell próbálni. Ez az egyetlen módja annak, hogy megtudjuk, tetszik-e ez az edzés vagy sem. Általában mindenki akkor edz szívesen, gyakran és tartósan, ha az örömöt okoz. Ha nem így van, gyorsabban lelohasztja a motivációt, mint gondolnánk.

Melyek a jó gyakorlatok, amennyiben most kezdjük a Calisthenics edzést?

Jó eséllyel már a legtöbb gyakorlat ismert: a klasszikusok: a fekvőtámasz, a húzódzkodás minden változata, a felülés és a guggolás. Ezekkel érdemes kezdeni, hiszen ez a 4 gyakorlat a szervezet összes fő izomcsoportot megmozgatja.

A Calisthenics előnyei

  • A legnagyobb előnye, hogy bárhol elvégezhető. Felszerelésre gyakorlatilag nincs is szükség, csak egy kis helyre. Mint már említettük, nemcsak az erőnket növeli, hanem az állóképességet, a mozgékonyságot és a rugalmasságot is. Ide sorolható még a koordináció, a stabilitás és a testkontroll.
  • További előnye, hogy ez egy funkcionális edzés, így nem csak egy izomcsoportra koncentrál, hanem egyidejűleg többre.

A Calisthenics hátrányai

Nincsenek előnyök hátrányok nélkül.

  • Ez a fajta edzés egyidejűleg több izomcsoportotra koncentrál. Az egész testedzéshez megfelelő, az izmokat azonban nem lehet külön edzeni. Így például rehabilitációs edzésre nem alkalmas.
  • A Calisthenics edzés intenzitását nehéz ellenőrizni. Vagy a szöget változtatjuk meg, vagy a gyakorlatot. Egyértelmű növekedés tehát nem lehetséges. Ráadásul a saját testsúly is korlátoz. Ez stagnáláshoz vezet, még akkor is, ha az intenzitás folyamatosan nő új gyakorlatokkal. Így vissza kell térni a súlyokhoz, ha ezen a ponton túl akarunk elérni maximális erőt.
  • A Calisthenics változatos, a láb edzés azonban korlátozott. Bár vannak intenzív lábedzéshez különböző gyakorlat-változatok, ezek azonban csak az elején jók.
  • A kezdőket gyakran frusztrálja, hogy a gyakorlatok nehezek és csak hosszú idő után valósíthatóak meg.
  • Végül, de nem utolsósorban számos gyakorlat viszonylag összetett, ami azt jelenti, hogy fontos lenne a szakmai útmutatás- különben a gyakorlatok helytelenül lesznek elvégezve.

Következtetés

A legjobb, ha kipróbálja, milyen a Calisthenics edzés, így gyorsan eldől, tetszik-e vagy sem. Meg kell azonban jegyezni, hogy ahhoz, hogy igazán jó legyen, sok türelemre van szükség. Azonban a megfelelően végrehajtott edzés nagyon hatásos.