A belső gyengeség - nagy ellenség?

2016. február 23., kedd

A belső gyengeség - nagy ellenség?

Mindenki ismeri, mindenki küzd ellene. A szóbeszéd szerint a belső gyengeség egy hang, amely a teljesítménnyel szemben a kényelmet helyezi előnybe - ha hagyod!

A fogadalmak újra és újra előkerülnek. Azonban újra és újra előfordul, hogy nem tudjuk tartani magunkat hozzá. Ennek oka a belső gyengeség. Sokszor találkozunk vele, miután az első próbálkozásunk alkalmával, nem minden megy simán. Az ember ekkor visszaesik abba a régi kerékvágásba, ahonnan ki akart törni. Mit lehet tenni ez ellen?

Az első kérdés az, hogy miért is olyan nehéz betartani a fogadalmakat. Ebben segítenek a pszichológiai folymatok pontos megismerése, amelyek által hatékony ellenitézkedéseket tehetünk.

A sportpszichológusok manapság négy kifejezést vesznek figyelembe, amelyeket a 60-as években amerikai pszichológus vizsgálatai szerint fogalmaztak meg: Form, Storm, Norm és Perform. Minden kifejezés mögött egy fázis áll, amelyet a bizonyos személyeknek át kell lépniük, hogy az új szokás az életük természetes része lehessen.

Az első fázis a Form-fázis. Amikor elkezdessz valamit, például egy új sportot, tele vagy lelkesedéssel. Az újdonság öröme rendkívül motivál, néha túlmotiváltá is tesz.

Miután elhagyjuk ezt a szakaszt, következik a Sorm-fázis. Itt üti fel első alkalommal a belső gyengeség. Legyőzése itt nehéz, mivel az eufória eltűnt. Ez bosszantó lehet. Ebben a szakaszban dől el, hogy folytatja-e vagy abbahagyja. Ha tesz ellene, akkor ezt a zavart sértetlenül átvészelheti.

A harmadik szakasz a Norm-fázis, ahogy a neve is mutatja a hozzászoktatást jelenti. Tehát, hogy akkor is kitartson célja mellett, ha valami mást szívesebben csinálna. Ez a fázis az, amelyben sikerélménye lehet, hogy azért is megcsinálja és ettől jól fogja érezni magát.

Az utolsó a Perform-fázis, amikor is a fogadalom a mindennapi élet szerves részévé válik. A motiváció kérdése nem merül fel, azért csináljuk, mert már ez a megszokott.

Most már tudjuk, hogy néz ki a négy fázis, így nekiállhatunk keresni néhány segtíséget, amellyel átvészelhetjük a Storm-fázist.
A siker alapja az új szokás előkészítése. Ennek olyan részletesek kell lennie, amilyen csak lehet. Írja össze terveit. Szerepeljenek benne hosszútávú céljai. Fogalmazzon konkrétan. Gondolkozzon el, mire van szüksége ennek megvalósításához. Gondolkodjon el a következő kérdéseken: Mit tegyek, ha a belső gyengeség démonjai előkerülnek? Milyen módszereket válasszak átvészelésükre? Gondolkozzon előre és rendszeresen játssza le fejében a folymatot.

Íme pár trükk, amivel harcolni tudsz a belső gyengeség ellen. Keressen hasonlóan gondolkodó embereket, akiknek azonos vagy hasonló a célja az Önével. Egy másik személy motiváló lehet, akinek segítségével hosszabb ideig kitarthat. Segíthet, ha naplót vezet új tapasztalatairól. Ha Ön egy nagyon strukturált személy, akkor próbálja meg beépíteni a tevékenységet szerkezete fix elemévé. Ezzel növelhető a siker esélye és még szórakoztató is lehet. Ha ön például sportolni szeretne, de a kiválasztott sportág nem okoz örömet vagy túl nehéz, akkor keressen tovább. Ha nem túl motivált személy, akkor az Ön számára a legjobb egy csoportos foglakozás lehet. Azonban, ha teljesítményorientált, akkor válasszon egy olyan sportágat, amelyben versenyezni tud másokkal. Ne felejtse el azonban a változatosságot. Mindig ugyanazt csinálni, előbb-utóbb unalmas lehet. Nem kell valami teljesen újat csinálni, elegendő egy kis változtatás is.

Végül egy jó hír: A beső gynegeség elleni harc nem végtelen. Csak addig van szükség az akaraterőre, amíg a tevékenység megszokottá nem válik, ezután már teljesen automatikusan működik minden és a belső démonok nem jelentkeznek többet. Tanulmányok kimutatták, hogy az új dolgok megszokása általában 66 napig tart. Ez azt jelenti, hogy általában két hónap és túl is vagyunk a nehezén.