Ahhh - már megint görcsöl!

2019. január 28., hétfő

Ahhh - már megint görcsöl!

Mindannyian láthattuk már, amint egy kocogó egyszercsak sántikálni kezd, vagy hirtelen megtorpan. Fájdalomtól eltorzult arccal próbál olyan helyzetet találni, amelyben nem olyan erős a fájdalom vagy próbál ellen nyújtani annak.

Mindenki ismeri ezt az érzést: amikor edzés közben, vagy - különösen és rejtélyesen módon - alvás közben tör ránk hirtelen a görcsölés. Néha napokon át érződik, bár szerencsére legtöbb esetben ártalmatlan jelenség. A fájdalom ellenére inkább elkerülnénk.

Hogyan alakul ki a görcs?

Az izom szálak sorából áll. Ezeket finom idegek kötik össze, amelyek az izom összehúzódásáért ill. elernyedéséért felelősek. Amint idegirritáció lép fel, az izom nem tud elernyedni. És ekkor fellép a görcs.

Okai

Számos oka lehet az izomgörcsnek:

  • túl kevés folyadékbevitel
  • zavart elektrolit háztartás
  • magnézium-hiány
  • túledzés
  • túlfáradás
  • túl sok alkohol
  • életkorral összefüggő megrövidült izmok
  • idegi rendellenességek
  • keringési zavarok

Aki különösen érintett

Különösen a serdülőket sújtják a gyakori görcsök. A gyors növekedés miatt rengeteg ásványi anyagra van szükségük. Ugyanígy a terhes nők is többszöri görcsökkel harcolhatnak az ásványi anyagok iránti megnövekedett igényük miatt.

Megjegyzés: Amennyiben gyakran szenved görcsöktől, nem árt az orvosi kivizsgálás. Hiszen általában ártalmatlan, néha azonban jelentheti különböző megbetegedések velejáróját is.

Mit tehetünk ellenük?

Az akut stádiumban, azaz amikor erősen érezni a görcsöt, a legjobb a mély és nyugodt lélegzet, és az enyhe nyújtás. Emellett jót tesz az izom testápolóval vagy körömvirág kenőccsel való bemasszírozása. A meleg is segíthet az izom keménységének oldásában.

Megelőzés szempontjából a legfontosabb a szervezet elektrolit háztartásának kiegyensúlyozása.

  • Ez magában foglalja a kiegyensúlyozott étrendet, amely számos teljes kiőrlésű gabona, hüvelyes, gyümölcs, zöldség, dió és egyéb magok fogyasztását jelenti. Minden olyan fontos ásványi anyag bevitele szükséges, amit a szervezet naponta igényel.
  • A kálium elsősorban a banánban, rizsben és a burgonyában található meg.
  • A kalcium gyakorlatilag minden tejtermékben jelen van.
  • Különösen meleg napokon az ásványvíz és az elektrolit italok a megfelelő választás, ha valaki hajlamos a görcsökre; A tiszta víz gyakran nem pótolja a kiizzadt ásványi anyagokat.
  • Végezetül az ásványi anyag készítmények is segíthetnek. Ezek mindenféle formában- kapszula, pezsgő vagy rágótabletta - kaphatóak. Alapvetően először mindenkinek a táplálkozásán kell dolgoznia. Ezután a gyakori görcsök hamar a múltté lesznek.