Cukormentes, Csökkentett zsírtartalmú - Tényleg jobb?

Cukormentes, Csökkentett zsírtartalmú - Tényleg jobb?

Egyre több a cukormentes és csökkentett zsírtartalmú termék. Vajon ezek tényleg egészségesebbek?

A boltokban egyre több kalóriaszegény, csökkentett zsírtartalmú és cukormentes termék található meg. Ezek tényleg egészségesebbek, vagy csak az élelmiszeripar szeretne nagyobb forgalmat elérni? A témában egy, a 2017. márciusában készült, amerikai tanulmány nyújt némi megvilágítást.

Az öntudatlan keresés

Ha a szupermarketben egészséges élelmiszereket szeretne fellelni, mit keres általában? Nyers, lehetőleg természetes élelmiszereket, mint a zöldségek, gyümölcsök, diófélék vagy olyan élelmiszereket, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot vagy zsírt, és mindez a címkén nagy betűkkel szerepel?

Mindig kell egy rossz

Évtizedeken keresztül az alacsony zsírtartalmú élelmiszerek jelentették az egészséges táplálkozás egyik alappillérét. Sajt, tej vagy joghurt - nem volt olyan tejtermék, amelyből nem létezett volna alacsony zsírtartalmú változat.

Természetesen élvezettel fogyasztották az alacsony zsírtartalmú termékeket, hiszen ha a zsír rossz, nyugodt lelkiismerettel vásárolták. Nem?

Manapság már más a helyzet.

A zsír egyszercsak már nem is egészségtelen. A cukor az új gazember, és felelős a hízásért.

Ezért egyre több ember próbál meg alacsony cukortartalmú termékeket vásárolni. Ismét azt hiszik, jót tesznek ezzel egészségükért. Ugyanaz a helyzet, mint korábban a zsír esetén.

De tényleg jobbak pl. a csökkentett cukortartalmú termékek?

A reklámüzenetek buktatói

Szinte nincs már olyan termék az üzletekben, amin ne lenne díszes reklámüzenet.

Ezzel próbálják az embereket vásárlásra ösztönözni. A cukor- vagy zsírszegény jelző különösen jól cseng. Egészségesebbnek tűnik és ezáltal vonzóbb. Végtére is, ki ne akarna tenni valamit az egészségéért?

A legújabb tanulmányok szerint a látszat csal.

A kutatók kimutatták, hogy az italok több, mint egyharmadát hirdetik a cukormentes, alacsony kalóriájú jelzővel .... Az élelmiszereknek pedig a 13 százalékát illetik hasonló jelzővel.

Mindazonáltal, ami elég sokkoló is, hogy ezeknek a termékeknek a tényleges zsír-, só-, cukor- vagy kalóriatartalma nem igazán különbözik a rendes termékekhez képest.

A vizsgált ételek valójában majdnem azonosak voltak, csak a cukor és társai helyett éppen kémiai adalékanyagokat tartalmaznak.

A reklám profitot termel

Természetesen a nagyvállalatok marketing részlege mindent elkövet annak érdekében, hogy termékeik csábítóan tűnjenek fel. Ehhez minden legális utat kihasználnak, ami erkölcsileg nem mindig megfelelő.

Az élelmiszeripari marketing szakemberek nagyon jól tudják, hogy a „zsírszegény” felirat az egészségesebb termék benyomást kelti. Így jobban értékesíthetőek az egyes termékek, hiszen tiszta lelkiismerettel jó üzletet bonyolít.

Mit tehetünk

Ha egészségesen szeretnénk táplálkozni, vásároljunk nyers, valódi, feldolgozatlan élelmiszereket és magunk készítsük el. Ha egy élelmiszernek reklámra van szüksége, hogy meg is vegyék, valószínűleg nem is egészséges. A természetes, feldolgozatlan termékek vásárlása és a saját elkészítés a legegyszerűbb módja annak, hogy egészségesen éljünk.