Ízületkímélő sport - hogyan csináld

2020. március 23., hétfő

Ízületkímélő sport - hogyan csináld

Az ízület a mozgás elengedhetetlen feltétele. Ha ízületproblémáink vannak, akkor a mozgáskészség nagyon gyorsan korlátozottá válik. A hirtelen fellépő, kemény, heves terhelések nagyon rosszak. Azonban sportolási tevékenység még ízületi fájdalom esetén is lehetséges, odafigyelve, néhány módosítással és következetesen végezve.

Helyes terhelés

Az emberi test körülbelül 140 ízülettel rendelkezik, amelyek közül a legismertebbek: a könyék, a boka, a csukló, a csípő, a térd, a váll, valamint a gerinc. A legtöbb ember esetében az ízületek mindaddig problémamentesen működnek, amíg meg nem sérülnek. A legismertebb ízületi betegségek a reuma és az artrózis, azonban a túl sok vagy helytelenül végzett sport által okozott túlterhelés is károsíthatja az ízületeinket. A jó hír: a sportolás továbbra is lehetséges, és kell is. Van azonban néhány dolog, amelyet be kell tartani.

Porc: az ízületek kenéséhez

Az ízületi porc teszi lehetővé a mozgást. Olyan, mint egy vízzel megtöltött szivacs. Amikor az ízület terhelés alatt áll, megnyomja a porcot, és abból a folyadék bejut az ízületi résbe. Így kap az ízület egy kenést. Minél hosszabb ideig van a porc egy pozícióban, annál jobban kipréselődik, ezáltal károsítva azt.

Ami a porcra káros

Ha a porcok rendszeresen ki vannak téve kemény, hirtelen terhelésnek, vagy olyan sporttevékenységnek, amelyekben az ízület túl hosszú ideig egy helyzetben marad, akkor azok elkophatnak, hosszú távon tönkre mehetnek.

Sajnos magukat az ízületeket nem lehet jól megedzeni. Hasznos lehet azonban a környező izmok megerősítése, mivel az erős izomszerkezet enyhíti az ízületre nehezedő terhelést.

Ízületkímélő sportfajták

Ha már ízületi károsodása van, akkor olyan sportfajtákat keressen, ahol csak néhány terhelő mozgás van. A legjobb példa erre az úszás. Nincsenek kemény terhelések, és a vízben a testtömeg kisebb, ami tovább tehermentesíti az ízületeket. Ehhez az egyik alternatíva a vízi torna. Különösen jó túlsúlyosak számára, mert a vízellenállásnak köszönhetően nagyon fárasztó, azonban az ízületek számára nem megterhelő.

Nem kell mindig vízi sportot választani. Számos ízületkímélő edzés létezik. Ilyen például:

  • Kerékpározás
  • Torna
  • Gyakorlatok szalaggal

Optimális, ha az orvos megvizsgálja a problémát. Így megtalálhatja azt a sportfajtát magának, amelynél nem terheli a sérült ízületeket. Például nem jó ötlet vállfájdalommal teniszezni, jobb választás a kocogás, ami azonban káros a térdfájdalom esetében.

Orvosi segítséggel megtudhatja, hogy valóban az ízületkárosodás felelős-e a fájdalomért. A fájdalmat a nem megfelelő technika vagy az instabil ízület is okozhatja.

A sport megváltoztatása

Ha csak egy olyan sport van, amelyet szívesen csinál, és az ízületi fájdalom ellenére sem szeretne lemondani arról, akkor mindig van lehetősége változtatni a sporton. Ha térdproblémái vannak, akkor kocogás helyett sétálhat, vagy megváltoztathatja a futás talaját. Az aszfaltozott út helyett választhat egy földutat vagy egy rétet, ahol nem ütközik folyamatosan akadályokba (mint az erdőben).

Hallgasson a testére

Hosszú távon a legfontosabb az, hogy hallgasson a testére. A fájdalom mindig azt jelzi, hogy valami nem jó. Lehet, hogy túl sok a jelenlegi terhelés, vagy megsérült. Fontos, hogy komolyan vegye az ízületi fájdalmakat, és hagyja abba, amit csinál, vagy csináljon valamit másképp, ahelyett, hogy figyelmen kívül hagyná őket. Mindig van olyan alternatív gyakorlat, ahol nem merül fel a fájdalom.