Egészségesen öregedni - de hogyan?

2018. július 31., kedd

Egészségesen öregedni - de hogyan?

Mindenki egészségesen szeretne öregedni - de hogyan? Mit is jelent ez?

Az öregedés nem azt jelenti, hány évesek leszünk, hanem azt, hogy hogyan öregszünk. A kor előrehaladtával csökken a fizikai teljesítőképesség. Ezt mindenki jól tudja. Nem kell azonban az életminőség csökkenését is jelentenie. Mi magunk is pozitívan befolyásolhatjuk a bizonyos életkori jellemzőket cselekvéseinkkel, azaz, hogy sokáig hatékonyak maradjunk.

Ezzel ellentétben például a rossz életkörülmények között élő fiatalok is idő előtt elöregednek. Azaz a kronológiai kor nem azonos a biológiai korral. A biológiai kor, azaz bizonyos fizikai korlátok nem csak a saját teljesítményt érintik, hanem a betegségek kockázatára és a kinézetre is hatással vannak.

Hogyan ismerhető fel a biológiai kor?

Bizonyos fizikai értékek meghatározzák az egészségi állapotot és utalnak a biológiai korra. Az értékek vagy megfelelnek az átlagéletkornak, vagy rosszabbak vagy jobbak. A fontos tényezők a következők:

  • az izomtömeg és az ezzel kapcsolatos erő
  • a szervezet oxigén-abszorpciós kapacitása és az ezzel járó kitartás
  • testzsírszázalék
  • csontsűrűség

Ezek a tényezők befolyásolhatók. Az aktív, sportos életmód, az egészséges táplálkozás és a kiegyensúlyozott energia-háztartás révén ezek az értékek alakíthatók, az átlagosnál jobbak is lehetnek és így "csökkentik" a biológiai korunkat. A fitt 50 éves is kaphat tehát jobb eredményt, mint egy edzetlen 30 éves.

Egészséges öregedés - Megfelelő feltételek mellett

Az öregedés sok tényezőtől függ. Néhányat nem tudunk befolyásolni, a többi azonban csak rajtunk múlik. A már említett klasszikusoknak pozitív hatásuk van:

  • rendszeres testmozgás
  • egészséges étrend
  • kiegyensúlyozott energiaháztartás

Ezzel a fizikai oldal le is van fedve. Emellett azonban számos szociális és pszichológiai tényező is pozitív hatással bír. Ezek a következők:

  • egész életen át tartó tanulás
  • megfelelő partneri kapcsolat
  • számos társadalmi kapcsolat
  • pozitív hozzáállás az élethez
  • stresszkezelés

Aktivitás

A fizikai teljesítmény csökkenése a szervezet öregedési folyamatának természetes velejárója. Túlnyomó részben azonban attól függ, hogy ki mennyit mozog, hiszen az inaktív emberek szervezete, pl. izom, gyorsabban épül le. Idősebb korban a mozgáshiány igazi ellenségnek számít.

Ezért fontos, hogy ezt célzottan ellensúlyozza idős korban, és egyszerűen maradjon aktív. Ez az egyetlen módja annak, hogy valaki mobil maradhasson és fenntartsa önálló függetlenségét.

Szellemi fittség

A kor veszteséggel jár: a társadalmi kapcsolatok lecsökkenek, a memória úgyszintén. Az agy hihetetlenül képlékeny. Ez azt jelenti, hogy még idősebb korban is lehet új dolgokat tanulni. A fiataloktól eltérően nagy előnnyel, amit úgy hívnak: élettapasztalat.

A mentális tevékenység pozitív hatást gyakorol az elégedettségre is. Az egészséges étrend mellett idős korban a mentális alkalmasság is fontos tényező:

  • hajlandóság az új dolgok elsajátítására
  • pozitív gondolatok
  • jó problémamegoldó képesség
  • megfelelő szerep a társadalomban
  • ...

Amit nem szabad elfelejteni

Egy valamit soha nem szabad elfelejteni: a nyugalom alapvető szerepet játszik a mentális jólétben. Ezért szándékos szüneteket kell tartani, amikor igenis csak élvezzük az életet, és amikor oly megelégedettséggel tudunk visszagondolni az elmúlt évekre.

Ebben az értelemben: minden jót és örömöt kívánunk Önnek az öregedéshez.