A bél - sokkal fontosabb, mint azt gondolnánk

2016. március 23., szerda

A bél - sokkal fontosabb, mint azt gondolnánk

Az "Egészség a bélben kezdődik" mondás nagyon is igaz, mivel immunrendszerünk alapja ott található. Ezért olyan fontos a bél egészsége, amiért minden ember tehet valamit.

A bél egy nagyon alábecsült szerv. Az évtizedes kutatások során rendkívül elhanyagolták az egészséges bélflóra immunrendszerre gyakorolt hatását. Azonban már az ókorban felismerték, hogy a rossz emésztés számos betegség kiváltója lehet. És ez logikus is: Ha bél nem képes a megfelelő tápanyagok felvételére, akkor a szervezetből létfontosságú vitálanyagok hiányozhatnak.

Tények és adatok

Ha a béllel kapcsolatban megvizsgálunk néhány számadatot, akkor elcsodálkozunk, hogy mennyire komplex és érzékeny szervről is van szó. A bél átlagos hossza 8 méter és körübelül 100 millió idegsejtet irányít. Az angolok emiatt a “second brain”, vagyis "második agy" névvel is illetik.

A baktériumok otthona

A bélben 100.000 milliárd baktérium található, amelynek 99 százaléka négy különböző törzs tagja. Ezek a baktériumok saját ökoszisztémát alkotnak, egy teljesen más világ minden ember esetében és számos feladattal rendelkezik.

Ezek:

  • megakadályozzák a kórokozók elterjedését a bélben és hatékonyak a fertőzések elleni védelemben

  • szabályozzák az immunrendszert

  • felelősek a K-vitamin termelésért

  • védenek a mérgező összetevők és méreganyagok ellen

  • serkentik a bélmozgást

Egészség

Az emésztőrendszer hatalmas jelentőséggel bír egészségügyi állapotunk szempontjából. Ennek oka: A szervezet immunsejtjeinek 80%-a a bélben található. Működési-zavarának számos következménye lehet, pl.: 

  • hangulatingadozás

  • bőrbetegségek

  • allergia

  • étel-intolerancia

A helytelen táplálkozás a beleket energia-vámpírrá teheti, amely erőtlenséghez és kedvetlenséghez vezethet.

Pánikra azonban nincs szükség. A bélflóra viszonylag stabil. Azonban néhány tényező felboríthatja az egyensúlyt. Ezek közé tartozik például a gyógyszeres kezelés (pl. antibiotikumok), a rossz étkezési szokások és életmódbeli tényezők (pl. stressz, pszichés terhelés és a környezeti tényezők).

Mit lehet tenni

Minden egyes személy egészsége a saját kezében van, amelyekért a megfelelő szokásokkal sokat tehet. A legfontosabb a bélflóra támogatása és esetleges újjáépítése. Számos élelmiszer segíthet ebben. Fogyasszon zsírban és cukorban szegény, valamint ballasztanyagban gazdag élelmiszereket. Ezzel jelentősen hozzájárul a megzavart bélflóra egészségének helyreállításában.