Sport télen: probléma lehet!?

2016. január 12., kedd

Sport télen: probléma lehet!?

A sport szórakoztató. Azonban még az aktív embereknek is oda kell figyelniük, hogyha kinnt a mínuszok röpködnek. Néhány alapszabály, amit érdemes betartani.

Milyen sportokat űzhetünk?

A téli hideghez nem illik minden sport. Fagypont körüli hőmérséklet esetében a legjobb, ha valamilyen egyenletes megterhelésű, nyugodt állóképességi sportot űzünk. Ezáltal légzésünk lassabb és kissé laposabb lesz, így nem terheli annyira a tüdőt. Erre a célra alkalmas hosszútávú futás, túrázás, kocogás és gyaloglás.

Kerülje a túl intenzív téli sportokat.

Szeretne kerékpározi, tartsa szem előtt a hőérzet-hatást. Biciklizés közben nem érezzük megfelelően a hőmérsékletet.

A megfelelő ruha

A téli hőmérséklet miatt fontos a megfelelő ruházat. Figyeljünk oda, hogy olyan ruhát viseljünk, amely a nedvességet kifelé szállítja. Így a test nem hűl ki olyan gyorsan.

Gondoljon a hagyma elvre is: egymásra több réteg. Azonban a légáramlásnak az egyes rétegek között működniük kell. Ellenkező esetben, a pára nem tud kiáramlani és ruhánk nedves lesz. A pamut ebben az esetben a legrosszabb, mert az nedvességet tárol. A külső rétegnek szélállónak, mégis légáteresztőnek kell lennie. 

Ne viseljen túl sok réteget, különben melege lesz. A legjobb, ha az edzés kezdetekor egy kissé frissebbnek érzi a hőmérsékletet.

Mivel télen nagyon korán sötétedik, jó ötlet lehet egy reflektor vagy egy elemlámpa.

Ügyeljen arra, hogy viseljen sapkát és kesztyűt (ismét légáteresztő). A test melegének körülbelül 40 százalékát a fejen keresztül veszítjük el. Ha hó van és a nap süt, a napszemüveget nem szabad elfelejteni. Segítségével a nap nem vakít meg és a hideg szél nem teszi könnyessé szemünket.

Ha megy egy kört kerékpárjával, figyeljen oda cipőjére is.

Optimális légzés

A hidegebb a levegő esetében, még fontosabb a megfelelő légzés. Ellenkező esetben nyálkahártyánk kihűl és kiszárad.

Lélegezzen orrán keresztü. Így a levegő felmelegszik, átnedvesedik és megszűrődik (baktériumok és szennyeződések) és a tüdőt kisebb terhelés éri. Lélegezzen ki a száján keresztül.

Körülbelül mínusz 10 fok esetében, tegyen egy kendőt szája elé, ezzel további védelmet biztosítva.

Mínusz 20 fok esetében a nemzetközi terepfutás törlésre kerül. Ezen a hőmérsékleten a levegő olyan hideg, hogy azt nem lehet felmelegíteni. A tüdőt extrém megterhelés érné. Ilyen hőmérséklet esetében ne űzzön szabadtéri sportot, mert ezzel már nem tesz jót szervezetének.

Rendesen bemelegítve, gyakran több edzés

Télen, rendkívül fontos a megfelelő bemelegítés edzés előtt. A hideg miatt, sokkal tovább tart, amíg a szervezet magától átveszi a hőmérsékletet. Ez növeli a sérülések kockázatát.

Akkor is, ha bemelegített, ne kezdje az edzést olyan gyorsan.

Mivel télen a szervezet nagyon gyorsan kihül, ne edzen túl sokáig. Jobb többször kevesebbet.

Edzés után

A legfontosabb, hogy rögtön húzzon száraz ruhát. Jobb 20 másodpercig félmeztelenül a hidegben, mint 15 percig nedves ruhában az autóban ülni. A nedvesség kedvez a megfázásnak.

A nyújtás otthon, a melegben a legjobb. Semmi sem rosszabb, mint nedves ruhában a hidegben elvégezni ezt.

Igyon sokat.

Edzés előtt és után ne felejtsen el inni. Lehetséges, hogy télen kevésbé érezzük szomjasnak magunkat, de a kellő folyadékbevitel ilyenkor is fontos.