A figyelem és koncentráció növelése

2019. július 22., hétfő

A figyelem és koncentráció növelése

Figyelem és koncentráció. Manapság elengedhetetlen, de egyre nehezebben megvalósítható. Miért is?

A koncentrációs képesség és a figyelem fenntartása nehéz dolog. Különösen a mai hangos, információval teli világban nehéz összpontosítani. Ezért is olyan fontos, hogy elménket edzésben tartsuk - csak a valóban lényeges dolgoknak tudjunk figyelmet szentelni.

Mi a figyelem?

Szakértői meghatározás szerint a figyelem a valamire irányuló tudatos koncentráció cselekedete. Ez a tudatos odafigyelés pedig azt jelenti, hogy bizonyos dolgokat egyáltalán nem veszünk tudomásul. A természetes kiválasztás ebben döntő szerepet játszik.

A termelékenység kulcsa a figyelem, hiszen az öszes lehetőség kizárásával lehetővé válik a "maradék" egy elérése.

Miért nem tudunk összpontosítani?

Manapság nem az összpontosítás, hanem a döntéshozatal okoz sokszor problémát. Az egészséges emberi agy mindig képes összpontosítani - mindaddig, amíg távol tartjuk a zavaró tényezőket. Egy jó példa erre a lejárati határidővel rendelkező feladatok: amikor égetően közel van a leadási határidő, képesek vagyunk "egy ültő helyünkben" teljes koncentrációval elvégezni azt.

A mai világban az ún. "multitasking" uralkodik - több dolgot intézünk el egyszerre. Ha belegondolunk, ez nem is hangzik rosszul: egy feladat helyett egyszerre többet végzünk el. Sajnos ez azonban nem jelenti azt, hogy az időt eredményesebben és hatékonyabban használtuk ki. Ellenkezőleg. Lehetséges, hogy egyszerre több feladatot tudunk végrehajtani, azonban csak egy valamire tudunk koncentrálni. A multitasking során figyelmünk az egyik dologról a másikra terelődik. Vegyük példának a smartphone-t: munkaidő közben egy gyors e-mail check. Ahhoz azonban körülbelül egy perce van szükségünk, hogy ismét koncentrálni tudjunk az előbb végzett feladatra. Így tehát ha minden ötödik percben ellenőrizzük az e-maileket, vagy a beérkező SMS-eket, minden órában 12 percet vesztünk el a koncentráció ismételt felépítésével.

Tippek az összpontosításhoz

A haladás mérésével elkerülhetjük a multitasking-re való hajlamot. Gyakran elveszítjük a fókuszt, mert nincs visszajelzés. Az agy látni akarja az általunk elért haladást.

Régebben könnyű volt. Egy farmer egy pillantással látta a mező azon részét, amelyet már kiásott az ekével. A számítógépen ezt a haladást nehéz elérni, a képernyő tartalma megváltozik, de maga a képernyő változatlan marad.

Ezért elengedhetetlen a dolgok mérése, mert csak a mérhető javítható. Ez ellenben nem jelenti azt, hogy kik vagyunk, hanem azt, hogy hol állunk.

A mérésnek nem kell bonyolultnak lennie. Elég egy X-et tenni a naptárba azokon a napokon, amelyeken valamit teljes koncentrációval oldottunk meg. A cél, hogy csak ritkán, vagy egyáltalán ne szakítsuk meg ezt a láncot.

Hogyan javíthatjuk a koncentrációt?

A koncentráció számos módon javítható. Íme néhány ötlet és javaslat:

  • A zavaró tényezők kiiktatása
    Ez önmagában érthető. Hagyja a telefont egy másik szobában, vagy kapcsolja ki. Az e-maileket csak ebédnél olvassa el, valamint zárjon ki minden más zavaró tényezőt.
  • Horgonyozzon le!
    Válasszon ki minden nap egy olyan feladatot, amely aznap a legfontosabb. Természetesen más feladatok is szerepelhetnek a listán, de az a feladat, amely mellett "lehorgonyzott", elsőként kerüljön elvégzésre. Így marad a nap hátralevő része strukturált.
  • Vegye figyelembe az energiaszintet
    Könnyebb beosztani energiánkat, mint időnket. Abban a napszakban, ahol tele vagyunk energiával, olyan feladatot kell elvégeznünk, amely nagy koncentrációt igényel. Az időbeosztás sokszor nem célravezető. Mire jó, ha van ideje, de nincs energiája az ütemezett feladatok elvégzéséhez?

Nem számít, melyik javaslat szerint jár el. Csupán egy dolog fontos: ha elvonjuk figyelmünket és nem tudunk összpontosítani, akkor meg kell próbálnunk csak arra az egyetlen dologra koncentrálni, és szünet nélkül befejezni. Vészhelyzetben ez azt jelenti, hogy ki kell zárnunk a zavaró tényezőket.