Stresszkezelés az adventi időszakban

2019. november 18., hétfő

Stresszkezelés az adventi időszakban

Különösen karácsony előtt szenved sok ember fokozott stressztől. Mivel az ajándékokat be kell szerezni, a kollégákkal és kolléganőkkel el kell menni a karácsonyi vásárba, a családot meg kell látogatni, mindent meg kell tervezni a karácsonyi vacsorához, és mindemellett dolgozni is kell. Sok olyan dolog, amely minden év decemberében növeli a stresszszintet.

Íme néhány stresszkezelési módszer, amelyek segíthetnek az advent nyújtotta stressz kordában tartásában. Először azonban kezdjük azzal, mi is a stressz valójában.

Mi a stressz?

A stressz olyan személyi állapot vagy érzés, amelyet az ember akkor tapasztal, amikor észreveszi, hogy az általa támasztott igények meghaladják a mozgósítható személyi és társadalmi erőforrásokat. Röviden: a stressz olyan nyomásérzet, amelyet akkor tapasztalunk, amikor azt gondoljuk, hogy elvesztettük az irányítást.

Természetesen van egy ösztönös stresszválasz a váratlan eseményekre, de ez a válasz ritkán vált ki krónikus stresszt - legkárosabb forma.

Hogyan kezeljük a stresszt?

Különböző módon lehet kezelni a stresszt. Itt nem lehet általános tippeket adni, a mottó az, hogy mindent ki kell próbálni. Mindenkinek magának kell megtalálnia az optimális stresszkezelési módszert. Mindig a helyzettől függ, hogy melyik módszer hatékony.

Az első lépés megismerni saját stresszorjainkat. Melyek azok a dolgok, amelyek a stresszt okozzák? Ennek megismerése érdekében jó egy stressznaplót vezetni, ahol számon tudja tartani a stresszt kiváltó okokat, valamint, hogy mely stresszorok befolyásolják a legjobban.

Miután megismerte ezeket, kezdődhet a stresszkezelés. Ezek különböző megközelítésekkel érhetőek el.

Cselekvés orientált megközelítés

Ez a megközelítés a cselekvésre vonatkozik. Tehát aktív lépéseket tesz a stresszhelyzet megváltoztatására, amely lehet például egy jobb időbeosztás. A teendők és prioritások listájának összeírásával, segíthet csökkenteni a stresszt. Egy pillanat alatt átnézheti teendőit, valamint azt, hogy ezek közül mely dolgok azok, amik igazán fontosak. Ez csökkenti azt az érzést, hogy valamit nem tud megcsinálni. A multitaszking elhagyása is segíthet a stressz csökkentésében. Egy feladatra koncentrálva, az ember hosszú ideig eredményesen dolgozhat.

Érzelmi megközelítés

Ez a megközelítés akkor hasznos, ha a stressz abból fakad, hogy hogyan érzékeljük a helyzetet. Könnyen megfigyelhető, mely gondolatok merülnek fel akkor, amikor a stresszhelyzetre gondol. Ha egy stresszes gondolata támad, figyelje meg, mit mond magában: "Észreveszem, hogy azon gondolkozom, hogy túlterhel a családi, karácsonyi vacsora előkészítése." Ez a megfogalmazás távolságot tart köztünk és a gondolataink között, valamint lehetővé teszi, hogy megvizsgáljuk azokat a gondolatokat, amelyek fejünkben megjelennek, majd megint eltűnnek.

Ha távol tartjuk magunkat a stresszes gondolatoktól, azok sokkal kevesebb befolyással vannak ránk. A klasszikus pozitív gondolkodás is segíthet.

Elfogadás orientált megközelítés

Ez a megközelítés kiválóan alkalmazható minden olyan helyzetben, amikor nincs befolyásunk az eredményre, tehát nem tudjuk megváltoztatni azt.

Klasszikus példa a karácsony előtti sorban állás a bevásárlóközpontban. Bármennyire is ideges vagyunk, nem változtathatjuk meg a helyzetet. Segít, ha elfogadja és nem akar rajta változtatni, csak próbálja meg élvezni. Például, elgondolkozhat azon, melyek azok a dolgok, amik boldoggá teszik és milyen mértékben végzi azokat.

Összefoglalás

A stressz akkor tapasztalható, amikor azt érezzük, hogy kicsúszik a kezünkből az irányítás, ezért úgy gondoljuk, hogy nem tudunk kezelni egy helyzetet.

Fontos, hogy kerüljük az olyan stresszhelyzetek kialakulását, amelyeket valamely módszer segítségével megelőzhetünk. Minden olyan helyzetet, amelyet nem tudunk megváltoztatni, meg kell próbálnunk elfogadni.

Így kerülheti el az adventi időszak okozta stresszt!