Az időskori izomsorvadás - edzéssel tehet ellene

2020. január 20., hétfő

Az időskori izomsorvadás - edzéssel tehet ellene

Az öregedéssel együtt járó izomsorvadás egy egyre növekvő probléma. Tehet ellene.

A szarkopénia szakkifejezés az izomtömeg, valamint -funkció korral járó csökkenését jelenti. Ez egy teljesen természetes jelenség, amely viszonylag korán kezdődik, de valójában csak 60-70 éves kortól észrevehető. Ezután az izomtömeg annyira lecsökken, hogy az izomsérülések, az elhízás, valamint a cukorbetegség kialakulásának gyakorisága növekszik. Mivel az izomzat számára minden nehezebbé válik, ezért egyre kevesebbet használják azt. Ez a növekvő tétlenség tovább erősíti a szarkopéniát. Ez egy ördögi kör!

Mikor kezdődik a szarkopénia?

Az idős korban mutatkozó szarkopénia egy viszonylag korán kezdődő folyamat eredménye. Az emberi test 25 éves kortól kezdve fokozatosan veszít izomtömegéből. Ez a folyamat azonban kb. 65 éves kortól jelentősen felgyorsul. A legtöbb probléma ekkor kezdődik, ezért sok ember egyre inkább képtelen külső segítség nélkül megbirkózni a nehézségekkel. Ha megvizsgáljuk az izomerő évtizedek alatt tapasztalható csökkenését, akkor egy 20 éves ember átlagosan 30% -kal nagyobb erővel bír, mint egy 80 éves.

Az időskori izomsorvadás okai

Mint már korábban említettük, az izomtömeg csökkenése egy természetes folyamat. Az izomtömeg-veszteség mechanizmusa eddig még nem volt teljesen ismert. Vannak azonban bizonyos tényezők, amelyek ebben szerepet játszanak. Ide tartozik például az oxidatív stressz, a krónikus gyulladások vagy az időskori, idegrendszeri funkciók csökkenése. Számos emberi tényező - testmozgás hiánya, helytelen táplálkozás, krónikus betegségek - felgyorsíthatja a szarkopéniás folyamatot.

A szarkopénia következményei

Az előre haladott szarkopénia egyre nagyobb problémákhoz vezet a mindennapokban, mint például:

  • Lecsökkent fogóerő
  • Egyensúlyhiány
  • Probléma a felkeléssel
  • Megnövekedett elesés- és sérülésveszély.

A szarkopénia ellen

A jó hír az, hogy nem vagyunk tehetetlenek az életkorral együtt járó izomsorvadással szemben. Mechanikai terhelések - erősítő edzés - által a szarkopéniás folyamat részben megfordítható. Az erősítő edzés növelheti a vázizmok méretét, valamint működését az idősebb és törékeny felnőttek esetében, ezzel legalább részben megfordítva az életkorhoz köthető teljesítménycsökkenést.

Egy másik fontos tényező a kiegyensúlyozott étrend. Új izmokat csak akkor építhet fel, ha a test az összes fontos tápanyagot elegendő mértékben megkapja.

A heti kétszer elvégzett erősítő edzés hatékonyan ellensúlyozza az izomvesztést. Az edzés-hatékonyság fokozható, ha az erősítő edzés mellett kondíciós edzést, valamint nyújtó és egyensúly gyakorlatokat is végeznek.

30 évvel fiatalabb

Az aktív életmód a fiatalok igazi forrása. Egy tanulmány összehasonlította az edzett 70 éves emberek, valamint az edzetlen 40 évesek értékeit. Az eredmény meglepő: Nincs különbség az edzett 70 évesek, valamint az edzetlen 30 évvel fiatalabb emberek között izometrikus erőben, az izomrostok keresztmetszeti területében, valamint az erő és a nyomaték alakulásában. Rendszeres edzés, valamint aktív életmód által az izomtömeg és -funkció csökkenése több évtizeden keresztül lelassítható.