Fitness célok elérése SMART módszerrel

2016. november 22., kedd

Fitness célok elérése SMART módszerrel

Sokan szeretnének egészségesebben élni, többet sportolni vagy néhány kilótól megszabadulni. Azonban céljukat gyakran szem elől veszítik. Hogy ez ne fordulhasson elő: SMART célok.

Mindenki megtapasztalta már életében legalább egyszer. Mielőtt valaminek nekiállt, célokat állított fel. Segítségével ezek valóban elérhetőek. Egy ideig.

Függetlenül attól, hogy egy fitness célról, fogyásról vagy egészségesebb életről van szó - ez nem mindig olyan egyszerű. Előbb vagy utóbb elveszíthetjük motivációnkat. Egyik nap nem lesz ideje edzeni, a másik nap rossz az idő és így tovább. Minden jó szándéka ellenére, feladja céljait.

Tervezés hiánya = Meghiúsolás

Gyakran a legfőbb ok a tervezés hiánya. Egy angol közmondás szerint: „Failing to plan is planning to fail.“ Tehát a megfelelő célkitűzések hiányában, a célok kudracra vannak ítélve.

A jó hír az, hogy létezik egy módszer, amellyel könnyedén megtervezheti céljait - SMART módszer. Minden betű egy alappillért jelöl.

S = Konkrét célok

A konkrét célok fontosak. "Szeretném növelni a teljesítőképességemet" vagy "Egészségesebben szeretnék élni" - ezek nem konkrét célok. Úgy nem lehet valamit elérni, hogy nincs is mit elérni. Mi az, hogy jobb teljesítmény? Fizikia vagy szellemi? Hogyan szeretne egészségesebben élni? Sportolni szeretne vagy táplálkozásán változtatni? Ha nem határozza meg pontosan mit szeretne, nem fogja tudni elérni. Céljainak konkrétaknak kell lenniük, mint például "Le szeretnék fogyni" vagy "Kevesebbet akarok dohányozni". Először határozzon meg egy irányt, ami felé elindulhat.

M = Mérhető célok

Itt az egyszerűen mérhető és ellenőrizhető célokról van szó. A "Le szeretnék fogyni" tehát egy konkrét cél, azonban fontos, hogy ellenőrizni tudja, hogy jó irányba halad-e, illetve, hogy elérte-e már célját. Legyen konkrétabb: "5 kilót szeretnék lefogyni" vagy "Hetente háromszor fél órát szeretnék sportolni". Ezek a mérhető célok!

A = Vonzó célok

Fontos az is, hogy céljai bizonyos ingereket váltasanak ki Önből. A "Nem eszem édességet" egy dicséretes cél. Ha azonban biztosan tudja, hogy nem tudja teljesen elhagyni az édesség élvezetét, akkor nem tudja céljait elérni. Tehát tegye vonzóbbá a célt. Például: "Nem nassolok munka közben" vagy "Csak hétvégén nassolok".

R = Reális célok

Ha Ön például 40 éves és szeretné elérni céljait, reálisnak kell lennie. Az, hogy sikeres profi futballista szeretne lenni, az nem igazán reális. Persze ez a példa kicsit eltúlzott, azonban, ha éveken keresztül nem edzett, ne akarjon két hónap múlva maratont futni, mert valószínűleg nem fogja bírni. Legyen reális és állítson reális célokat, így a kudarc elkerülhető. A maraton például egy éven belül egy jó cél lehet.

A reális cél további előnye, hogy nem kell azonnal mindent megváltoztatni. Kis lépésekkel haldhat előre.

T = Időzített célok

Szabjon határidőt. "Szeretnék 5 kilót fogyni" - De mennyi idő alatt? 2 hónap alatt vagy a következő 15 évben? A határidő kitűzésével, céljai könnyebben elérhetőek, mivel ez egy kis nyomást biztosít és jobban koncentrálni fog céljai elérésére.

Ez a SMART módszer. Próbálja ki! Látni fogja, hogy tervét könnyebben végre tudja hajtani. Ez a módszer nemcsak fitness céljainak eléréséhez alkalmas. Bármikor használhatja az élet bármely területén.