Az edzés és a táplálkozás egyszerű, mert a szervezet komplex

2018. április 06., péntek

Az edzés és a táplálkozás egyszerű, mert a szervezet komplex

Sokan szinte minden részletet tökéletesíteni próbálnak az edzések során. Erre azonban semmi szükség.

Sokan a lehető leghatékonyabb edzés érdekében, az edzések alkalmával annyi részletet próbálnak optimalizálni, amennyit csak lehetséges. Így elveszik a lényeg: A szervezet egy rendkívül redundáns, nem lineáris és kaotikus rendszer, ezért a célok elérésére számos lehetősége van.

Mindezeket a táplálkozási és edzés faktorok változó mértékben befolyásolják. Az, hogy az edzések minden részlete tökéletesítésre kerül vagy sem, elenyésző különbséget jelent, és lényegében csak az élsportolók számára fontos.

Szüksége van a szervezetnek "üzemanyagra" az izomnövekedéshez?

Alapvetően három energetikus makrotápanyagra van szükség az izomépítéshez - szénhidrátra, fehérjére és zsírra. Amennyiben a szervezet ezen 3 tápanyaggal való ellátottsága megvalósul, jó úton jár az izomtömeg kialakításához.

Szükség van meghatározott mozgásra specifikus izom építéséhez?

A legtöbb ízülethez több izom is kapcsolódik, amelyek egyidejűleg egy adott mozgást képesek elvégezni. Az embereknek nem kell tudatosan azon gondolkodni, pontosan mely izmaikat használják - az idegrendszer ugyanis gondoskodik erről.

Edzett akarsz lenni?

Szervezetünkben számos különböző jelátviteli út vezet izomnövekedéshez, azaz számos, az edzésben kellőképpen kihívást jelentő tényező növeli izmaink tömegét.

Természetesen szervezetünk számára különböző lehetőségek is adottak egy meghatározott cél eléréséhez - egyesek nagyon, másikak kevésbé hatékonyak. Ezzel azonban csak a top-teljesítmény szint elérésekor szükséges foglalkozni. Gyakran előfordul, hogy az egyes paraméterek közötti különbségekre túl nagy hangsúlyt helyeznek, holott ez a legtöbb ember számára valójában elhanyagolható.

Az összehasonlítás megtévesztő

Előszeretettel alkalmazunk mechanikus összehasonlításokat, amikor szervezetünk működését magyarázzuk. Őszintén, nem túl jók, ennek ellenére hasonlítsuk össze pl. egy autó működését szervezetünkkel. Az autónak üzemanyagra van szüksége. Amíg van üzemanyag, működik, ha nincs, nem működik. Ezenkívül csak egy módon tudja megvalósítani célját, azaz, ha egy alkatrész nem működik megfelelően, az egész gép leáll. Az autó tehát lineáris, az ok és a hatás egyszerűen megkülönböztethető.

Szervezetünk ennél sokkal összetettebb. Lineáris rendszerként nézve könnyen elveszne a részletekben. Egy lineáris rendszerben ugyanis egy kis változás is jelentheti az optimális funkció és a leállás közötti különbséget. A kis változásnak előre látható következményei vannak.

Egy kaotikus, bonyolultabb, nem lineáris rendszerben (pl. szervezetünkben) a kisebb változások kevésbé fontosak. Ilyen például:

  • Kardio üres gyomorra
  • Hatszor enni egy nap
  • Étrendkiegészítők, amelyeket edzés után kell bevenni
  • Tökéletes ismétlésszám

Ezek kevésbé fontosak. Nem arról van szó, hogy ezek a dolgok nem tesznek különbséget, hanem arról, hogy ezek a különbségek elhanyagolhatóan kicsik, csak részletek, és nem az egész.

Következtetés

Egy olyan kaotikus, redundáns rendszerben, mint az emberi szervezet, a kis változások általában eltűnnek a "háttérben". A szervezet összetételét és az izomtömeg mennyiségét meghatározó legfontosabb tényezők a kalóriabevitel, a fehérjebevitel és az edzési volumen. Az edzés intenzitásával és specifikusságával pedig minden együtt van az erő meghatározásához.

A többi csak részlet. Fent említve, nem azt jelenti, hogy a részletek nem számítanak, de nem mindenki élsportoló, így a részletek nem olyan fontosak.

Szervezetünk komplex létének köszönhetően relatív komplikáció mentesen edzhetünk.