Böjt - Az egészséges szünet

2016. november 15., kedd

Böjt - Az egészséges szünet

A böjtnek évszázados hagyománya van. Ezalatt a hosszú idő alatt különböző fajtái alakultak ki, mint például a léböjt, nyálkaböjt, író- vagy savóböjt... És a lista tovább és tovább folytatható. Manapság általában két nagy csoportra szokták osztani: az egyik az egészség fenntartásáért, a másik pedig a gyógyulásért fontos. Az utóbbi, betegség után az egészség visszaállításáért fontos, azonban csak orvosi fegyület mellett alkalmazandó.

Mi a böjt?

A böjt a szilárd étel teljes hiánya. Ez azt jelenti, hogy nem nem eszünk semmit, csak keveset azt is folyékony formában. 

Mint olyan a böjt nem szokatlan. Valójában az emberi szervezet jobban képes kezelni a böjtöt, mint a folyamatos túlétkezést. Ezt a túlsúlyos emberek számának növekedése is mutatja.

Kiknek hasznos a böjt?

Az emberi szervezet kiválóan meg tud birkózni a a böjtkúrával. Ez azt jelenti, hogy minden egészséges felnőtt képes a böjtre. Nem ajánlott a böjtölés beteg emberek, gyerekek, serdülők, terhes és szoptató nők esetében. Ezeknek az embereknek szükségük van bizonyos tápanyagokra, így nem szabad böjtölniük.

Kis súllyal vagy étkezési zavarokkal küzdőknek sem szabad böjtölni. Étkezési zavarok esetén még nagyobb kárt okozhat egy böjtkúra.

Mi történik a szervezetben?

Miután a táplálékfelvétel korlátozódik, a máj körülbelül egy nap után elkezdi a zsírtartalékokat lebontani és energiává alakaítani. Ehhez 24 órán belül legfeljebb 500 kcal-ot szabad elfogyasztani. A böjt tehát nem egy nulldiéta. Ez azért nem lenne jó, mivel ezáltal a szervezet az izmokat kezdené lebontani. Kis mennyiségű kalóriával és mozgással ez ellensúlyozható.

Milyen hatással van a böjt?

A böjt hatásai változatosak, de mindig pozitívak. Ezt számos tanulmány alátámasztja.

  • Az egészségtelen étkezési szokások szüneteltetése: A böjtkúra után gyakran az egészségtelen étel íze már nem annyira ízlik, a vegetáriánus és növényi ételek annál jobban.
  • Tudatosság a napi élelmiszer-bevitelben
  • Tanulás, mivel minnél többet tud meg szervezetéről
  • Az általános jó közérzet növekedése
  • Hangulatjavulás néhány nap múlva. Vidám és jó hangulatú lesz. A félelmek csökkennek.
  • A feszültség felszabadul
  • Pozitív hatás a bélflórára
  • A böjt jó az anyagcsere számára: csökkenti a cukor- és a koleszterinszintet, a vérnyomás normalizálódik.
  • A bél tiszta lesz

Időtartam

Egy tipikus böjtkúra 5-7 napig tart. Ez egy optimális hossz. Hosszabb időtartam esetén, a böjt megkezdése előtt konzultáljon orvosával.

A kúra utáni lassú visszaállás fontos. Ez lényegében azt jelenti, hogy ne ugorjon vissza 0-ról 100-ra az ételeket tekintve. Három napig lassan álljon át, ne egyen húst és kolbászt, inkább könnyebb ételeket.

A böjt alatt fogyni is lehet?

A böjtkúra fogyáshoz csak feltételesen alkalmas. Persze, veszíteni fog súlyából, ez nem kérdés. Azonban ezután, ha újra normálisan fog éztkezni, Jojo-effektus alakulhat ki.

A böjt azonban egy jó kezdet a fogyáshoz. A kúra végeztével fontos a tudatos táplálkozás, így a diéta könnyebb lesz.

Ha úgy érzi szívesen kipróbálná a böjtkúrát, íme még egy jó tanács: nézzen utánna, hogy melyik böjtkúra a legalkalmassabb az Ön számára.

Végezetül nem szükséges mindig böjtkúrát tartani, elég az is, ha hetente egyszer egy méregtelenítőnapot tart, amikor csak rizst vagy gyümölcsöket eszik. Rendszeresen alkalmazva ez is pozitív hatású lehet.