Hogyan lehet úrrá lenni a halogatáson?

2019. május 27., hétfő

Hogyan lehet úrrá lenni a halogatáson?

Ma kell megtenni a fontos dolgokat!

A prokrasztináció, azaz az úgynevezett halogatás, az emberiséggel egyidős. Szinte mindenki életében előfordult már, hogy egy-egy fontosabb dolgot elhalasztott.

Holott meglehetősen kielégítőek azok a pillanatok, amelyekben produktívak vagyunk, és továbblépünk. A cél tehát az, hogy ezeket a pillanatokat rendszeresebben megtapasztaljuk.

Mi a halogatás?

Ez a kifejezés egy vagy több feladat elhalasztására vonatkozik. Ez az az erő, amely visszatart bennünket a dolgok elintézésétől.

Felmerül a kérdés, miért csináljuk ezt egyáltalán? A pszichológiában az időinkonzisztencia fogalma szerepel, amely azt állítja, hogy az emberi agy az azonnali jutalmat többre értékeli, mint a jövőbenit. Az összes kitűzött cél csak valamikor a jövőben válik elértté. Pedig cselekedni most kell és eljön a pillanat, amikor el kell dönteni, a jelenben vagyunk vagy várunk a jövőre, ami még messze van. Sajnálatos módon ezért választják oly sokan a jövőbeli opciót, azaz a halogatást, mert azonnali elégedettséget szeretnének.

Példa: Minden ember vékonyan és jól szeretne kinézni a jövőben, de azért kér most egy darab tortát.

A valódi probléma

A halogatás problémája nem a feladat elvégzése. Amint eljut valaki a munka végére, fel is eszmél, hogy az aggodalom és a bűntudat rosszabb volt, mint maga a feladat elvégzése. A probléma nem a munka elvégzésében leledzik, hanem annak elkezdésében.

Ha szeretnénk véget vetni a halogatásnak, akkor a lehető legegyszerűbben el kell kezdeni elvégezni a feladatot.

Hogyan lehet megállítani a prokrasztinációt?

Számos mód létezik a halogatás leküzdésére. Íme két egyszerű út, amely általában jó eredménnyel jár:

A jutalom, ha cselekszünk, és a konzekvencia, ha nem cselekszünk, közvetlenebbé tétele.

Ha sikerül előnyben részesíteni a hosszabb távon jónak ítélt előnyöket, könnyebb elkerülni a késlekedést. Jó stratégia tehát a kísértések összekapcsolása. A hosszú távon jót, valami olyasvalamivel, amivel azonnal jól érzezzük magunkat. Egy egyszerű péld: ha az otthoni edzés közben - pl. tekerés szobabiciklin - a kedvenc sorozat is nézhető. Tehát a hosszú távú előnyt az azonnali jutalommal és jó érzéssel kombinálva.

Emellett a konzekvenciák is közvetlenné tehetők a halogatás költségének növelésével. Itt arról van szó, amikor egyedül edz valaki és kihagy egy edzést, az még nem fogja megváltoztatni az életét, az egészsége attól még nem megy azonnal tönkre. Csak néhány hét inaktivitás után válik mindez fájdalmasan láthatóvá.

Egyszerű módja a következetes edzésnek: kell keresni egy barátot, akivel közösen, mindig egy időben edz. Amennyiben kihagyja a tréninget, a következmények azonnaliabbak, mert cserbenhagyja edzőtársát és sokkal rosszabbul fogja érezni magát emiatt.

Következtetés

A halogatás tehát a jövőbeli tervezéssel a legjobban megoldható. Alkalmazza ezt a két stratégiát, és látni fogja, hogy kevesebb problémát okoz majd. Mire vár? Most kezdi el, vagy inkább holnap :)