Rosszul alszik? Íme néhány tipp a pihentető éjszakai alvásért!

2019. február 25., hétfő

Rosszul alszik? Íme néhány tipp a pihentető éjszakai alvásért!

Egyre többen alszanak manapság egyre rosszabbul. Ez rendszeresen olvasható is a különféle újságokban és magazinokban, ahol álmatlansági járványként tűntetik fel. Nem jól hangzik és őszintén aggodalomra ad okot. Sokan bosszantó elkerülhetetlenségnek tartják, holott elengedhetetlen számunkra. A szervezet alvás közben regenerálódik, és pótolja energia tartalékait. A rossz minőségű vagy túl kevés alvás az immunrendszer gyengüléséhez, illetve a fizikai és mentális teljesítmény vesztéséhez vezet.

Az altató megoldás?

Az alvási problémák megoldásaként manapság sokan használnak altatót, amivel gyakran ördögi kört indítanak el. Egy idő után ugyanis az alvás már csak tablettával lesz lehetséges. Ennek tükrében az altató legyen mindig az utolsó lehetőség, akkor, amikor már minden lehetőség ki lett aknázva és semmi nem segített, hiszen sokféle mód létezik az alvás minőségének javítására.

Alvást zavaró tényezők mindenhol

Este gyötri az embert a munkahelyről hazahozott stressz, ott a család is, aztán lefekvéskor a túlmelegedett hálószobában káosz van, a telefonnak állandó figyelem van szentelve, és természetesen szól a TV vagy a számítógép. A vacsora a szokásos módon túl bőséges volt, és nehéz gyomorral minden nehezebb. Aztán az ágyban fekve, a szobába bevilágít a modern világ fénye és beszűrődik a zaja is, az utcai világítás, az elhaladó autók és társai által. Nos, ki tudna így jól aludni?

Ellenhatás

A modern világ, valamennyi nagyszerű technikai eredményével, már nem optimális szervezetünk és az alvási szükségleteink számára. Tudatosan kell választani, hogy minél több alvást zavaró tényezőt lehessen kiiktatni. Csak így nyílik lehetőség újra jól aludni. Íme néhány egyszerű mód erre:

  • Vacsorára csak könnyű és kevés étel fogyasztása lefekvés előtt minimum három órával.
  • Rend a hálószobában. A rend békét teremt.
  • Rendszeres szellőztetés. Ez nem csak jobb levegőt biztosít, hanem a hőmérsékletet is szabályozza. A túl melegben, rosszul lehet aludni.
  • Sötétítés, amennyire csak lehetséges. Minél sötétebb, annál jobb az alváshoz.
  • Zajforrások megszűntetése. Ha ez nem lehetséges, újra és újra felébred a zajokra, próbáljon ki speciális füldugókat.
  • Rendszeres sport. Az állóképességi sport nemcsak a stresszt csökkenti, de jobban is altat. Edzeni azonban ne edzzen röviddel lefekvés előtt, ugyanis a sport felpörgeti a keringést, így megnehezíti az elalvást.
  • Kék fény csökkentése. A képernyők olyan jeleket sugároznak az agynak, hogy még mindig nappal van, és nem az alvás ideje. Csökkentse tehát minimálisra az esti órákban.
  • Természetesen a speciális növényi keverékek vagy illatkombinációk is megkönnyíthetik az alvást. A valeriána, a citromfű vagy a különféle teák is támogatják az alvást, nem hiába használták már nagyanyáink is.
  • Stressz csökkentése. Erre számos lehetőség van. Esténként olvashat egy pihentető könyvet, vagy relaxációs technikát is tanulhat ... Bármit lehet, ami csökkenti a stresszt.
  • A struktúra - segít elaludni. Este ragaszkodjunk a megszokott rituálékhoz, amik segítenek a szervezetnek elfáradni és nyugodttá válni.
  • Ebéd utáni stimulánsok fogyasztásának kihagyása. Amikor a nap folyamán fáradtak vagyunk, előszeretettel fogyasztunk koffeint vagy energiaitalokat. Ezek megzavarhatják az alvást.
  • Az alkohol fogyasztás kerülése. Bár az alkohol segít elaludni, de gyakran az éjszakai alvás zavarához vezet, amitől a következő reggelen még fáradtabbnak érzi magát.