Sport depresszió ellen?

2016. május 31., kedd

Sport depresszió ellen?

Segít a sport a depresszió ellen vagy nem? Újabb és újabb, különböző eredményű tanulmányok készülnek a témával kapcsolatban. Cikkünkben most választ kaphat a kérdésre.

A jelenlegi tudományos vizsgálatok erősen azt sugallják, hogy a sport jó a depresszió ellen. Rendszeresen sportoló embereken számos olyan vizsgálatot végeztek az agy kémiai változásaival kapcsolatban, amelyeket egyébként csak gyógyszerekkel lehet elérni.

A depresszióról

A depresszió a leggyakrabban diagnosztizált mentális betegség. Majdnem minden tizedik ember legalább egyszer érintett élete során. Jellemző tünetei a levertség, az energiátlanság, a folyamatos tépelődés, stb. A depresszió egészügyi problémákat is okozhat, illetve erősen befolyásolhatja a cukorbetegséget és az ízületi gyulladást.

Mozgás

A depressziós hangulat már az ókori görögök körében is ismert volt. Melankólikus lelkiállapotként nevezték és mozgást ajánlottak ebben az esetben. Tehát nem csak a közelmúltban vált ismerté, a depresszió fizikai aktivitással való leküzdése.

A kérdés azonban, hogy a sport miért olyan hatékony a depresszió ellen, még nem teljesen tisztázott. Valószínűleg sok tényezőről van szó, amelyek pontos meghatározása nehéz.

Azonban a sport sok hatása ismert a depresszió ellen. Az biztos, hogy a sport

  • emeli a hangulatot
  • ösztönző hatású és csökkenti a passzivitást
  • eltereli a figyelmet
  • sikerélményt ad
  • a csoportos sport pszichológiai támogatást ad

Ezek a hatások az agyi kémia-változásokat is támogatják:

  • A fizikai aktivitás, többek között az állóképességi sport, endorfin boldogság hormont biztosít. Ez emeli a hangulatot.
  • Valószínűleg a sport szintén növeli a szerotonin-termelést. Ezek a neurotranszmitterek olyanok, mint az emberi szervezetben a boldogság-hírvívő anyagok. A magas szerotoninszint jelzi, hogy minden rendben van, valamint hogy Ön kiegyensúlyozott és elégedett. A depresszióban szenvedőknek gyakran nagyon alacsony a szerotoninszintjük, amely számos esetben gyógyszeres kezeléssel növelhető. 
  • A fizikai terhelés növeli a norepinefrin-termelést. Ez a fontos hírvivő anyag depressziós emberek esetében gyakran csak alacsony koncentrációban található meg.
  • Ehhez jönnek az erős pszichoterápiás komponensek. A sport módot ad, hogy kitörjön saját passzivitásából, segít a kezdeményezésben és pozitívan támogatja az önbecsülést.
  • A mozgás serkenti a sejtnövekedést a hippocampusban. A sejtek a hippocampusban depresszió esetén hajlamosabbak az elhalásra. Ezt ellensúlyozza a sport.
  • Végül a testmozgás lebontja a kortizol stresszhormonokat, amelyek szintén pozitív hatással vannak az általános hangulatra.

Nyitott kérdések

Ennek ellenére ezek az eredmények még nem tisztáznak teljesen minden kérdést. Az, hogy milyen gyakran és mennyi ideig kell sportolni a legjobb hatás eléréséhez, még nem ismert. Javasoljuk, hogy legalább hetente kétszer végezzen valamilyen sportot. Azonban vigyázzon, hogy túlzásba se vigye.
Az optimális sporttevékenység kiválasztása is még válaszra vár. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy az erősítő edzés a legjobb, mások az állóképességi sportokra esküsznek.
Ne feledje, hogy a sport segítségével nem lehet "elmenekülni" a depresszió elől. Ez egy súlyos állapot, amely professzionális hozzáértést igényel. A legjobb, ha beszél orvosával, hogy Önnek, melyik sporttevékenység a legjobb és milyen hatások várhatóak. Ezáltal reális elvársai lehetnek. Gyakran a gyógyszeres kezelések mellett a sport egy terápiás segítő, amely bizonyatottan hatékony. A rendszeres testmozgás emellett hozzájárult a visszaesések csökkentéséhez is.