Hogy kerülhető el a Burnout, azaz a kiégés?

2018. május 28., hétfő

Hogy kerülhető el a Burnout, azaz a kiégés?

Folyamatos és állandó feszültség - a legkiváltóbb oka a kiégésnek. Viszonylag könnyű elkerülni - de hogyan?

Mi a Burnout, azaz a kiégés?

A Burnout hosszú távú, teljes érzelmi és fizikai kimerültség "eredménye". Bárki beleshet ebbe a csapdába, aki nem figyel eléggé magára. Sajnos gyakran a különösen motivált és teljesítménykész emberek is áldozatául esnek.

A kiégés kezelésének elmulasztása öngyilkossági kockázattal is járó depressziót és teljes érzelmi, szellemi és fizikai összeomlást eredményezhet.

Okai

Külső és belső okok is felelősek lehetnek.

Külső tényezők: pl. a munka keretein belüli negatív tényezők:

  • a mókuskerék szindróma, a folyamatosan túl sok feladat
  • a bizalmatlanság
  • az állandó konkurencia
  • a visszajelzés hiánya
  • a cselekvési mozgástér hiánya

Gyakran a munkahelyi nagy nyomás nyit ajtót a kiégés szindróma irányába, azonban a saját egészségtelen viselkedésminták vagy attitűdök (kulcsszó a maximalizmus) is problémát jelentenek. A hosszú távú stressz, a pihenés hiánya és a stressz helytelen kezelése is növeli a kockázatot.

Vigyázz magadra

Minél több az "ellenség", annál gyorsabb a kiégés. A saját test nem gép, igenis szüksége van pihenésre. Az irracionális késztetés során ez egyre ritkább, hiszen folyamatosan bizonyítjuk önmagunknak, hogy magasabb célok elérésére is képesek vagyunk.

Fontos, az önmagunkra való odafigyelés. Először önzőnek tűnhet, azonban csak akkor lehet valaki hasznos, segítőkész és teljesítményre éhes, ha jól érzi magát a bőrében.

A hanyatlás fázisai

A végső kiégésig, számos fázison keresztül, eltelik némi idő, és mindez személyenként változó. Íme egy rövid áttekintés:

  1. Bizonyítási vágy.
  2. Megnövekedett elkötelezettség, mindent önmagunk csinálunk.
  3. Önmagunk és szükségleteink elhanyagolása, nincs rá idő.
  4. A konfliktusok és a saját szükségleteket elhagyása, gyakrabban fordulnak elő hibák, és viták.
  5. Már csak a munka számít. Minden, amit régebben szívesen csináltunk, már nem fontos.
  6. A problémák elutasítása.
  7. Szociális visszavonulás.
  8. Viselkedésbeli változások: Egészségtelen pótkielégülést pl. alkohol, junk food igényelünk ...
  9. Úgy érezzük kívülről irányítanak, és nem fordítva.
  10. Belső üresség.
  11. Depresszió
  12. Teljesmértékű Burnout -kiégés, teljes összeomlás

Hogyan lehet elkerülni a kiégést?

Természetesen lehetséges. Aktívan kell tenni érte, megváltoztatni az életstílust, új szokásokat kialakítani. Ekkor nem lehet probléma a kiégés csírájában való elfolytása.

Nagyon fontos a pihenés és a testmozgás. Mindkettő erőt ad az új kihívásokhoz. Mindenki másképp pihen. Néhányan szunyókálnak, mások egyéb relaxációs módokat alkalmaznak, pl. progresszív izomlazítás vagy autogén tréningek. A legbátrabbak egyszerűen tudatosan "semmit" nem csinálnak - ami a mai világban valódi luxus és hihetetlenül pihentető. De egyéb pihentető tevékenység is segít, olyan, amit szívesen csinál (pl. elolvasni egy jó regényt vagy zenét hallgatni ...).

A mozgás csökkenti a stresszt, ami természetesen magasabb stresszállóságot és általában jobb stresszkezelést eredményez, ráadásul boldogság hormonok is felszabadulnak általa a szervezetben.

A társadalmi kapcsolatok is alapvető fontosságúak. Az ember társadalmi lény, így a másokkal való találkozás és beszélgetések is könnyítenek.

Az aktív időkezelés megkönnyíti a napi rutint, és így jelentősen csökken általa a stresszt. Számtalan időkezelési módszer létezik, mindenki talál számára megfelelőt.

Hasznos intézkedések:

  • A túlzott és irreális elvárások minimalizálása.
  • Prioritások felállítása.
  • Megtanulni nemet mondani.
  • Naponta többszöri tudatos rövid szünet.
  • Egészséges táplálkozás
  • Rendszeres testmozgás.
  • Nyilt konfliktuskezelés.
  • Perfekcionizmus elhagyása.
  • Nagyobb hangsúly a kikapcsolódásra.
  • Időtervezés, minden nap - ha csak néhány perc.

Ebben az értelemben: a burnout nem végzetes, egyszerű módszerekkel viszonylag jól elkerülhető. A kihívás az, hogy ezeket a módszereket a mindennapi életbe integráljuk és alkalmazzuk is - a test, az elme és a lélek egészséggel fogja megháláni.